Dejepisná akadémia © Katarína Králiková, sprievodkyňa dejinami
Učenie sa pre trvalý mier – to je téma pre Medzinárodný deň vzdelávania 2024. Oslávime ho 24. januára 2024 už po šiestykrát. Zamyslime sa však. Aký je rozdiel medzi pojmami vzdelanie, učenie, vzdelávanie a ako cez vzdelanie môžeme dosiahnuť svetový mier. Zistime si, ako podporiť vzdelanie na Slovensku.
V antickom, čiže v starovekom Grécku nazývali človeka, ktorý sa rád učil Matematikos. Až od 17. storočia výraz matematika znamená to, čo dnes. A človek rád sa učiaci dostal prezývku bifľoš, šprt, či podivín.
Ľudí, ktorí sa v škole radi učili je málo.
Neporovnateľne viac je tých, ktorí školu ako takú neznášali. Dôvody má každý vlastné. No nikto z nich nemôže poprieť, že mu škola dala vzdelanie – základné, stredné, odborné, vyššie, jednoducho také, aké si vybral či také, aké mal možnosť absolvovať.
Najviac je ale takých ľudí, ktorí vzdelanie nedostali. A to sme v 21. storočí!
I túto skutočnosť má pripomínať Medzinárodný deň vzdelania.
Pojem vzdelanie tvoria podľa Etymologického slovníka slová vz + delati vo význame ob+robiť/ zu+šľachtiť niečo a v prípade človeka kultivovať.
V 5. storočí vytvoril rímsky básnik a encyklopedista Martianus Minneus Felix Capella (360 – 429 n. l.). Súbor všeobecného vzdelania. Osadil ho do príbehu De nuptiis Philologiae et Mercurii teda z latinčiny O svadbe Filológie a Merkúra. V príbehu zmieňuje ako svadobný dar 7 slúžok Filológie. Tými boli
Tých 7 slúžok sa boli neskôr považovaných za sedem slobodných umení a stali sa z nich hlavné študijné vedy. V 18. storočí tvorili základné učivo pre staršie deti, keď v roku 1777 panovníčka Mária Terézia (1717 – 1870) nariadila zaviesť do praxe nový organizačný poriadok známy ako Ratio Educationsis.
Stretli ste sa so slovným spojením „Naučila som sa (niečo) jesť“ alebo „Naučila som sa chodiť do (niekam)“. Pojem „Naučila som sa …“ totiž niektorí ľudia i dnes chápu a používajú vo význame „Zvykla som si …“.
Práve tento význam je ten pôvodný, ktorý už stredovekí ľudia používali pri slove učiť sa. Znamenalo totiž zvyknúť si/ zvykať si/ spoznávať, čiže učiť sa.
Vzdelávanie je proces. V podstate celoživotný. Do istého veku povinný, čo z neho robí neobľúbenú činnosť.
Nuž ale, zrejme žiadne dieťa nechápe, že povinným vzdelávaním je chránené pred nútenou detskou prácou. Povinné vzdelávanie tiež spôsobuje, že rodičia sú zodpovední, a finančne motivovaní rodinnými prídavkami, aby dohliadali na dochádzku detí do školy – a tým za vybudovanie návykov, ktoré im, drobcom neznalým, pomôžu a uľahčia život v dospelosti.
Som presvedčená o tom, že deti by vzdelávanie bezvýhradne milovali , ak by neboli skúšané tak, ako to funguje bežne na školách – pod strachom zo zlyhania či z trestu za zlú známku, zo zahanbenia a kritiky. No i to je vždy lepšie, ako žiadne vzdelanie – ako je tomu aj v 21. storočí vo väčšine sveta.
Toť otázka!
Hypoteticky a teoreticky ľahko. Poskytneme ľuďom z celého sveta vzdelanie. Naučíme ich nielen čítať, písať a počítať, ale aj aspoň jeden cudzí jazyk. Dáme im základy finančnej gramotnosti, vysvetlíme im ich práva. Umožníme im rozvíjať svoj talent. Všetci budú šťastní a svet v mieri.
Múdry človek nepotrebuje ubližovať iným. Vie, že do hrobu si nevezme ani majetok, ani nič hmotné, iba to, čo sa mu dostane do hlavy a do srdca.
Lenže, byť múdry a byť vzdelaný je dosť rozdiel. Veď, koľko vzdelaných ľudí ničí životy iným?
Vzdelanie nestačí, potrebný je dobrý charakter. K tomu sú ideálne pozitívne vzory už v detstve.
Lenže, chudobným rodičom je zaťažko byť pozitívnym vzorom, keď zápasia s krivdou a bezmocnosťou pre svoj sociálny status, pre svoje žiadne či obmedzené vzdelanie.
Je to začarovaný kruh.
Prestrihnúť ho vedia iba tí, ktorí v tomto kruhu nie sú, ktorí majú dobrý charakter a vzdelanie, vďaka ktorému vedia, ako na to.
Aj na Slovensku je veľa takýchto ľudí a organizácií – a my tí, ktorí vieme, môžeme a chceme, nám stačí takýchto ľudí podporiť, hoc aj darovaním 2% z daní.
Podporiť môžeme vzdelanie u nás, na Slovensku. Veď si len porovnajme, že podľa štatistík v roku 2010 bolo po dovŕšení 15 rokov bez vzdelania:
0.1% ľudí v Čechách
0.5% ľudí v Maďarsku
1.3% ľudí v Rakúsku
1.3% ľudí na Ukrajine
1.7% ľudí v Poľsku
2.2% ľudí na Slovensku.
Notárska komora uverejnila register mimovládnych neziskových organizácii, ktoré v roku 2024 prijímajú 2% z daní zaplatených za rok 2023.
Z nich som vybrala tie, ktoré majú v názve slovo vzdelávanie a pôsobia v Bratislave. Vyberte si z nich, alebo akúkoľvek inú mimovládnu organizáciu ak chcete podporiť jej činnosť v prospech komunity.
Nenechajme prepadnúť z našich daní, ktoré platíme aspoň tie dve percentá, o ktorých môžeme sami rozhodnúť, komu ich dáme.
Ja veľmi odporúčam občianske združenia, ktoré osobne poznám:
Cesta von, o. z. pomáhajú tým, ktorí pre svoj pôvod už narodenia majú sťažené podmienky vzdelávania – cestavon.sk
Detské centrum Hlavička, o. z. podporuje súkromné vzdelávanie detí v predškolskom veku – dchlavicka.sk
Do komentára, prosím, napíšte akú mimovládnu organizáciu odporúčate Vy?