Dejepisná akadémia © Katarína Králiková, sprievodkyňa dejinami 

Medzinárodný deň vzdelania – 24. január

Učenie sa pre trvalý mier – to je téma pre Medzinárodný deň vzdelávania 2024. Oslávime ho 24. januára 2024 už po šiestykrát.  Zamyslime sa však. Aký je rozdiel medzi pojmami vzdelanie, učenie, vzdelávanie a ako cez vzdelanie môžeme dosiahnuť svetový mier. Zistime si, ako podporiť vzdelanie na Slovensku.

V antickom, čiže v starovekom Grécku nazývali človeka, ktorý sa rád učil Matematikos. Až od 17. storočia výraz matematika znamená to, čo dnes. A človek rád sa učiaci dostal prezývku bifľoš, šprt, či podivín.

Ľudí, ktorí sa v škole radi učili je málo.

Neporovnateľne viac je tých, ktorí školu ako takú neznášali. Dôvody má každý vlastné. No nikto z nich nemôže poprieť, že mu škola dala vzdelanie – základné, stredné, odborné, vyššie, jednoducho také, aké si vybral či také, aké mal možnosť absolvovať.

Najviac je ale takých ľudí, ktorí vzdelanie nedostali. A to sme v 21. storočí!

I túto skutočnosť má pripomínať Medzinárodný deň vzdelania.

1) Vzdelanie – kultivovanie

Pojem vzdelanie tvoria podľa Etymologického slovníka slová vz + delati vo význame ob+robiť/ zu+šľachtiť niečo a v prípade človeka kultivovať.

V 5. storočí vytvoril rímsky básnik a encyklopedista Martianus Minneus Felix Capella (360 – 429 n. l.). Súbor všeobecného vzdelania. Osadil ho do príbehu De nuptiis Philologiae et Mercurii teda z latinčiny O svadbe Filológie a Merkúra. V príbehu zmieňuje ako svadobný dar 7 slúžok Filológie. Tými boli

  1. Gramatika
  2. Dialektika
  3. Rétorika
  4. Geometria
  5. Aritmetika
  6. Astronómia
  7. Harmónia

Tých 7 slúžok sa boli neskôr považovaných za sedem slobodných umení a stali sa z nich hlavné študijné vedy. V 18. storočí tvorili základné učivo pre staršie deti, keď v roku 1777 panovníčka Mária Terézia (1717 – 1870) nariadila zaviesť do praxe nový organizačný poriadok známy ako Ratio Educationsis.

2) Učenie – zvykanie

Stretli ste sa so slovným spojením „Naučila som sa (niečo) jesť“ alebo „Naučila som sa chodiť do (niekam)“. Pojem „Naučila som sa …“ totiž niektorí ľudia i dnes chápu a používajú vo význame „Zvykla som si …“.

Práve tento význam je ten pôvodný, ktorý už stredovekí ľudia používali pri slove učiť sa. Znamenalo totiž zvyknúť si/ zvykať si/ spoznávať, čiže učiť sa.

3) Vzdelávanie – proces

Vzdelávanie je proces. V podstate celoživotný. Do istého veku povinný, čo z neho robí neobľúbenú činnosť.

Nuž ale, zrejme žiadne dieťa nechápe, že povinným vzdelávaním je chránené pred nútenou detskou prácou. Povinné vzdelávanie tiež spôsobuje, že rodičia sú zodpovední, a finančne motivovaní rodinnými prídavkami, aby dohliadali na dochádzku detí do školy – a tým za vybudovanie návykov, ktoré im, drobcom neznalým, pomôžu a uľahčia život v dospelosti.

Som presvedčená o tom, že deti by vzdelávanie bezvýhradne milovali , ak by neboli skúšané tak, ako to funguje bežne na školách – pod strachom zo zlyhania či z trestu za zlú známku, zo zahanbenia a kritiky. No i to je vždy lepšie, ako žiadne vzdelanie – ako je tomu aj v 21. storočí vo väčšine sveta.

4) Ako možno cez vzdelanie dosiahnuť svetový mier?

Toť otázka!

Hypoteticky a teoreticky ľahko. Poskytneme ľuďom z celého sveta vzdelanie. Naučíme ich nielen čítať, písať a počítať, ale aj aspoň jeden cudzí jazyk. Dáme im základy finančnej gramotnosti, vysvetlíme im ich práva. Umožníme im rozvíjať svoj talent. Všetci budú šťastní a svet v mieri.

Múdry človek nepotrebuje ubližovať iným. Vie, že do hrobu si nevezme ani majetok, ani nič hmotné, iba to, čo sa mu dostane do hlavy a do srdca.

Lenže, byť múdry a byť vzdelaný je dosť rozdiel. Veď, koľko vzdelaných ľudí ničí životy iným?

Vzdelanie nestačí, potrebný je dobrý charakter. K tomu sú ideálne pozitívne vzory už v detstve.

Lenže, chudobným rodičom je zaťažko byť pozitívnym vzorom, keď zápasia s krivdou a bezmocnosťou pre svoj sociálny status, pre svoje žiadne či obmedzené vzdelanie.

Je to začarovaný kruh.

Prestrihnúť ho vedia iba tí, ktorí v tomto kruhu nie sú, ktorí majú dobrý charakter a vzdelanie, vďaka ktorému vedia, ako na to.

Aj na Slovensku je veľa takýchto ľudí a organizácií – a my tí, ktorí vieme, môžeme a chceme, nám stačí takýchto ľudí podporiť, hoc aj darovaním 2% z daní.

Podporiť môžeme vzdelanie u nás, na Slovensku. Veď si len porovnajme, že podľa štatistík v roku 2010 bolo po dovŕšení 15 rokov bez vzdelania:

0.1% ľudí v Čechách
0.5% ľudí v Maďarsku
1.3% ľudí v Rakúsku
1.3% ľudí na Ukrajine
1.7% ľudí v Poľsku
2.2% ľudí na Slovensku.

5) Organizácie prijímajúce 2 % z daní, ktoré podporujú vzdelávanie na Slovensku

Notárska komora uverejnila register mimovládnych neziskových organizácii, ktoré v roku 2024 prijímajú 2% z daní zaplatených za rok 2023.

Z nich som vybrala tie, ktoré majú v názve slovo vzdelávanie a pôsobia v Bratislave. Vyberte si z nich, alebo akúkoľvek inú mimovládnu organizáciu ak chcete podporiť jej činnosť v prospech komunity.

Nenechajme prepadnúť z našich daní, ktoré platíme aspoň tie dve percentá, o ktorých môžeme sami rozhodnúť, komu ich dáme.

Ja veľmi odporúčam občianske združenia, ktoré osobne poznám:

Cesta von, o. z. pomáhajú tým, ktorí pre svoj pôvod už narodenia majú sťažené podmienky vzdelávania – cestavon.sk

Detské centrum Hlavička, o. z. podporuje súkromné vzdelávanie detí v predškolskom veku – dchlavicka.sk

Do komentára, prosím, napíšte akú mimovládnu organizáciu odporúčate Vy?

Štítky:
Katarína Králiková
sprievodkyňa dejinami, lektora, múzejná pedagogička a blogerka
Komentáre

Pridať komentár